Legenda jménem Indian

Zdeněk Hanka » Blog » Legenda jménem Indian
22.9.2017, Zdeněk Hanka

Určitě se ohlédnete, když uslyšíte ten temný zvuk motoru. Budí úctu. Ještě chvíli budete pohledem provázet to umělecké dílo, protože si to zaslouží.

Inspirovala mě pravidelná setkání mohutných a ušlechtilých strojů v Bragg Creek. Sjíždějí se sem motocykly různých značek, všech těch, které se řadí mezi šlechtu v dané disciplíně. Stává jich pak na parkovišti celé stádo – to je myšleno v tom nejkrásnějším smyslu toho slova, které zahrnuje vědomí síly a hrdost – vedle nich nedbale se usmívají jezdci.

Vypravil jsem se v Calgary do salónu, kde se soustředí pověstné motocykly Indian. Vstoupíte a obejme vás pocit důstojné pokory, podobný tomu, s jakým vcházíme do kostela. Motocykly stojí tiše, jsou ustájené a vypadají krotce. Ta síla je v nich napěchovaná po okraj a pneumatiky touží rozběhnout se do dálky.

Mým průvodcem mi byli znamenití společníci, kteří mají motocyklovou vášeň v krvi.

Tracy Verchere-Blood se rozhovořila o tom, že tradice sahá až do roku 1901. A právě letos nádherné stroje Indian slaví jiné významné výročí. Je to právě padesát let, kdy byl vytvořen světový rekord. V roce 1967 se Burt Munro postavil na plochu slavné Salt Flats Bonneville, Utah, nasedl na svůj motocykl a vyrazil za světovým rekordem. Dosáhl rychlosti šílených 190,07 mil v hodině. A teď to přepočtěme. To odpovídá rychlosti 305,89 kilometrů v hodině. Ale to není všechno. Burt Munro byl tehdy mlád 68 let a co víc, tou závratnou rychlostí uháněl na stroji, který měl v pneumatikách od data výroby už najeto plných 47 let, ano, vítězný Scout opustil továrnu v roce 1920. Řeč je o motocyklu Indian. Munro svůj dobře zajetý motocykl, kterému přidal asi tři sta kubických centimetrů, „zabalil“ do aerodynamické karoserie a nastartoval. Příběh byl zfilmován a dostal se na plátna kin v roce 2005 pod názvem The World’s Fastest Indian a v hlavní roli vystoupil Anthony Hopkins.

Tím vůbec nejstarším modelem byl Indian Scout (viz přiložený obrázek), který zahájil slavnou éru sahající přes přítomnost do budoucnosti. Během druhé světové války však továrna málem zkrachovala a to jen proto, že byl zastaven prodej motocyklů pro obecnou veřejnost. Stroje bylo povoleno poskytovat pouze americké armádě, která ale nebyla dostatečně velikým trhem.

Protože zájem o stroje Indian byl obrovský, výroba se opět rozjela a motocykly této značky duní po silnicích celého světa stále a pořád spolehlivě a vytrvale sbírají kilometry, či spíše míle.

Přiznám se, že si tajně přeju, aby ten rychlostní rekord nikdo tomu osmašedesátiletému klukovi nesebral. A kdykoli teď uslyším temně dunivý rachot a spatřím motocykl Indian, zastavím se a mlčky vzdám hold tomu muži a zejména všem strojům s hlavou Indiána ve znaku. 

Komentáře

Antispamová ochrana: Napište číslo 100 slovem