Někdo to ví

Zdeněk Hanka » Blog » Někdo to ví
1.9.2018, Admin

Do historie vstupují čas od času tragické události, které pak v učebnicích končí otazníkem. 

Patří sem atentát na prezidenta Johna F. Kennedyho, smrt Marilyn Monroe, havárie letadla pilotovaného J. A. Gagarinem, tragická nehoda Alexandera Dubčeka, letecká havárie Johna F. Kennedyho mladšího, lze sem zařadit i osudný březnový let číslo 370 z Kuala Lumpur do Pekingu. 

 

Mezi takové události zcela jistě patří i smrt princezny Diany Spencer.

Mercedes S280, který tu noc ujížděl vysokou rychlostí Paříží vezl čtyři pasažéry. Vpravo vzadu seděla Diana, vedle ní vlastník obchodního domu Harrod, dvaačtyřicetiletý Emad El-Din Mohamed Abdel Mena'em “Dodi” Fayed. Za volantem zkušený řidič Henri Paul. Henri Paul současně pracoval jako manažer bezpečnostní služby hotelu Ritz, který vlastnil Mohammed Al-Fayed, egyptský miliardář a otec Dodi Fayeda. Henri Paul měl kromě toho přímé vazby na britskou tajnou službu MI6. Na místě spolujezdce devětadvacetiletý bodyguard Trevor Rees-Jones, který jako jediný měl bezpečnostní pás. Tato podrobnost byla však později zpochybněna. 

Dodi a Diana se právě vrátili z devítidenního pobytu na francouzsko-italské riviéře a na jachtě Jonikal, kterou jim propůjčil Dodiho otec. Po zastávce v Londýně přiletěli do Paříže a ubytovali se v hoteli Ritz. Odtud před půlnocí 30. srpna 1997 opustili zadním vchodem hotel a nastoupili do připraveného vozidla. Tím se vyhnuli asi třiceti novinářům, kteří čekali před hlavním vchodem. I tak se za nimi vydal houf paparazziů většinou na motocyklech. Nejtěsněji se mercedesu držel bílý Fiat Uno. Henri Paul ve snaze uniknout novinářům jel vysokou rychlostí a dvacet tři minut po půlnoci, tedy už 31. srpna, v rychlosti odhadované na 105 km/h se vřítil do tunelu Pont de L’Alma. Tam nezvládl vozidlo a narazil nejdříve do pravé části betonové konstrukce, vozidlo se dostalo do smyku a plnou rychlostí narazilo do třináctého sloupu na levé straně vozovky. Řidič Henri Paul a Dodi Fayed zahynuli na místě, zatímco Trevor Rees-Jones jako jediný havárii přežil. Princezna Diana, podle zprávy dr. Mailleze, který ji ošetřoval jako první, nejevila na první pohled známky poranění, byla při vědomí a snažila se hovořit. Byla neprodleně odvezena do nemocnice, kde prodělala srdeční zástavu. Byla úspěšně resuscitována, přesto kolem čtvrté hodiny ranní pro těžká vnitřní poranění neslučitelná se životem, zemřela. 

Spolu s otřesem, který ovládl celý kulturní svět, začaly vystupovat ze stínu plného smutku také otázky. 

Shrňme fakta, která vystoupila z mlhy. Už před nehodou se proslýchalo, že Lady Di je s Dodim těhotná. V té době už byl vztah s princem Charlesem úředně ukončen a Diana Spencer byla otevřena novému vztahu. Pokud by vztah přerostl do sňatku, pak otčím obou chlapců, Williama a Harryho, by byl egyptský muslim. To mohlo vyvolat rozladu v královské rodině. 

Dodi Fayed v předvečer nehody navštívil klenotnictví Repossi a objednal prsten k doručení do hotelu Ritz, tam chtěl Dianu požádat o ruku. 

Henri Paul, řidič, věděl zcela jistě víc, než běžný čtenář novin, především ze své pozice spolupracovníka tajné britské služby MI6. V době, kdy usedal za volant byl notně opilý a kromě toho požil léky ze skupiny antidepresiv, které zejména v kombinaci s alkoholem zásadně ovlivňují soudnost, pozornost, náhled a mentální schopnosti. Pak se nabízí otázka, proč se sám takto premedikoval, když věděl, že bude řídit.

Nabízelo se ověřit těhotenství princezny Diany. Během resuscitace však krev na těhotenský test vyšetřována nebyla a po smrti byla rychle krev pro další vyšetření znehodnocena balzamovacími prostředky, takže vyšetření už možné nebylo. 

V bílém fiatu, který se dostal do těsné blízkosti mercedesu, seděl za volantem jeden z novinářů, James Andanson. Po nehodě velmi rychle odjel z místa. Dva svědkové pak poznali jiného majitele bílého fiata, Francouze vietnamského původu, Le Van Thanha. Ten však prohlásil, že na místě nehody nebyl. Podobně se vyjádřil i James Andanson. 

Vozidlo, které jelo v osudnou chvíli před černým mercedesem, řídil François Levistre. Ten uvedl, že viděl těsně před nehodou oslňující záblesk, který ho oslepil. Takový záblesk mohl oslnit i Henriho Paula. Levistreova žena však později uvedla, že žádný oslňující záblesk nezaznamenala. 

Trevor Rees-Jones, který jediný nehodu přežil si na podrobnosti už nedokázal rozvzpomenout

James Andanson se později spojil s autorem knih Frédéricem Dardem s mimořádnou nabídkou. Uvedl, že má fakta, která odpálí víka všech záhad. Chtěl uvést do knihy usvědčující materiály na konkrétní osoby, včetně důkazů. Brzy po tomto dějinném setkání byl nalezen mrtev ve svém shořelém voze. Automobil byl zamknutý, klíčky se nenašly. V plicích byly nalezeny stopy kysličníku uhelnatého, Andanson tedy v hořícím voze ještě nějakou chvíli žil. V levém spánku měl dvě střelné rány. Případ byl uzavřen jako sebevražda. Tady by bylo zajímavé vědět, zda Andanson byl pravák nebo levák, to se mi dohledat nepodařilo. Je bizarní představa sebevraždy takto kombinované. 

Autor Frédéric Dard zemřel krátce po setkání s Andansonem. Případ byl uzavřen jako srdeční infarkt. 

Všechny informace a podrobnosti pocházejí z ověřených a dostupných zdrojů. 

Komentáře

Antispamová ochrana: Je-li dnes středa, co bude zítra?